Fast fashion, magyarul (igen ügyetlenül): gyors divat. Főnév, jelentése: Olyan olcsó divatcikk, amit tömegesen tudnak előállítani, gyorsan, a legfrissebb divatra reagálva.
Röviden és tömören ez az a divatfogyasztási stílus, amivel fejlett világ nagyja azonosíthatja magát. Nagyon egyszerű a H&M vállfájáról leakasztani egy cuki blúzt, és akciósan megvenni, arra gondolva, hogy a jövőheti randin milyen jól fog állni. Aztán lehet, hogy ez így is lesz, csak utána, amikor a második hordás után látjuk, hogy nincs is olyan jól elvarrva az anyag, vagy a szegély rojtos lett és különben is, a Breshka-ban megjelent az új nyári kollekció, na ott kezdődnek a bajok. A következő 8 pontban az ezzel kapcsolatos problémákat olvashatjátok.
1. Nagy mennyiség és rossz minőség
A fast fashion brandek nagyon nagy mennyiségű ruhát állítanak elő, hiszen egy részről hetente akár több kollekcióval is előrukkolhatnak, valamint a vásárlók olyan tempóban veszik az eléjük tolt ruhákat, mintha az életük múlna rajta. A hatalmas legyártott mennyiségnek meg természetesen az a következménye, hogy ezzel fordítottan lesz arányos a kelmék minősége és a fentebb említett problémák jelennek meg a gyárból frissen kifutott ruhákon is.
forrás: spec.hamilton.edu
2. A hihetetlen mértékek eszkalálódása.
Európában és Amerikában nem elég, hogy halmozzák a ruhákat, ezek a tendenciák évről évre növekednek. a fogyasztás mértéke, csupán 2004 és 2007 között 8%-kal nőt. A folyamatos vásárlásra késztetés pedig a cégek részéről is igen aljas pszichológiai trükk, ami elhiteti, hogy ha nem veszel, kimaradsz és nem tartozol az értékesek körébe.
forrás: kugstore.com
3. Környezeti válság
Az olcsó előállításnak, még ha pénztárcánk nem is bánja, nagy ára van. A különböző anyagok előállítása súlyosan károsítja környezetünket, lég-és vízszennyezés, vízpazarlás formájában. Ezeknek a rongáló behatásoknak belátható rövidtávú és beláthatatlan hosszútávú következményei lesznek.
forrás: theguardian.com
4. Cégek célja nem a vásárlóik érdeke, hanem a profitmaximalizálás
Azaz, nem azért gyártanak ennyi ruhát, ilyen minőségű kampányokat, sőt még a környezettudatosságra sem azért hívják fel a figyelmet, mert etikai, vagy akár világjavító motivációik vannak. Azért csinálják, mert éppen az a trendi, és ami divatos, az eladható.
forrás: medium.com
5. Utánozás, majomszokás
Vagyis sajnos elég sok esetben, mivel rendkívül gyorsan kell reagálniuk a divat változására, sőt nekik kell megteremteni azt, ezért sajnos ebben az esetben sem a legetikusabb módszerekhez folyamodnak. Sok esetben merítenek ezek a brandek „ihletet” más cégektől pólómintákban, szabásokban, vagy akár egy szembetűnőbb színben. Nem segít az amúgy sem a többi nem etikus megmozdulásaik között még ez a kis intermezzo.
forrás: savvyaf.com
6. Silány munkakörülmények
Az olcsóság már sok alpontban feltűnt, azonban itt kifejezetten bicskanyitogató. Ahhoz, hogy ilyen mennyiségben gyártsanak le ruhákat rövid idő alatt, olcsó munkaerőre van szükségük. Minél többre. Az ilyen cégek leginkább más cégekkel szerződve alkalmazzák és szerzik az ilyen dolgozókat. Ők az úgynevezett sweatshopokban dolgoznak, ahol jóval a minimálbér alatti összegeket keresik meg, embertelen körülmények között. Mivel a fejlődő országokban, ahol ezek a gyárak működnek, sok a munkanélküli, szűkös körülmények között élnek, kihasználják, hogy ezen kondíciók miatt, pillekönnyen találnak munkaerőre.
forrás: adamsmith.org
7. Senki sem egyedi
A tömeges gyártás és vásárlás, tömegdivatot eredményez. A 21. százban sokunknak meggyőződése, hogy ekkora egyéniség még erre a földre nem született. Azonban, ha ezt a soha nem látott individualista remeket az öltözködésen keresztül is fejezzük ki, akkor sajnos nagy buktatóba futunk.
forrás: greenpeace.org
8. Olcsó, olcsó, de milyen áron?
Mindenkinek felcsillan a szeme, ha a kiszemelt ruhát alacsony áron tudja megszerezni, pláne, ha leértékelve. Ez szép és jó, csak rengeteg problémát vet fel, pontosan azokat, amiket az előbb soroltam fel. Azzal, hogy a kiszemelt top csak 1000 Ft, azzal nem spóroltunk 2000-et egy drágább felsőn, hanem 1000 Ft-ot kidobtunk az ablakon, amit egyenesen befújt a szél egy divatmárkamogul íróasztalára.
forrás: newsgroove.co.uk